Mecelle 100 madde açıklamalı

Mecelle maddeleri nelerdir?

Mecelle'nin Genel Hükümleri

  • Beraat-ı zimmet asıldır. …
  • Def'-i mefasid celb-i menafiden evladır. …
  • Ezmanın tağayyürü ile ahkâm tağayyür eder. …
  • Ukudda itibar makasıt ve maaniyedir, elfaz ve mebaniye değildir. …
  • Şekk ile yakin zail olmaz. …
  • Kadim kıdemi üzere terk olunur. …
  • İçtihat ile içtihat nakzolunmaz.

Fıkıh kaideleri nedir?

Fıkıh kaidesi bizzat fıkhî bir hüküm taşırken nazariye böyle değildir ve nazariye alt ayırım, unsur ve şartlardan oluşan teorik bir bütünlük taşır. Kaide umumi hükümler ihtiva eder ve hukukun her alanına uygulanabilen genel prensiplerdir.

5 asıl büyük külli kaideler nelerdir?

Bu maddeler dışında da küllî kâideler vardır. “Hüküm işin başlangıcına izâfe olunur”, “Hüküm zâhire göre verilir”, “Rızâya ilm, hürmeti nefy eder”, “Şart-ı vâkıf, nass-ı şâri' gibidir”, “Kesret-i ilel ile tercih vâki' olmaz”, “Cem'-i müleffak bâtıldır” gibi başka çok küllî kâide bulunmaktadır.

Mecelle hangi konuları kapsar?

99 genel hukuk ilkesini içeren giriş bölümünden sonra Mecelle şu konulara değinir: Büyu, İcar (kira), Kefalet, Havale, Rehin, Emanet, Hibe, Gasp ve İtlaf, Hacir, İkrah ve Şuf'a, Enva-ı Şirket (ortaklık çeşitleri), Vekâlet, Sulh ve İbra, İkrar (borcu kabul etme), Dava, Beyyinat ve Tahlif (kanıt ve delil), Kaza (yargı).

Mecelle Nedir neden kaldırıldı?

Osmanlı İmparatorluğu'nun son yarım yüzyılında şer'i mahkemelerde hukuki dayanak olarak kullanıldı. Bir giriş, 16 bölüm ve 1851 maddeden oluşuyordu. Mecelle'nin nedeni devamlı değişen hukuk sistemleriydi. 1926 yılında Türk Medeni Kanunu'nun kabulü sonrasında Mecelle kaldırıldı.

Türk hukuk tarihinin ilk medeni kanunu nedir?

Türk Kanunu Medenisi, Türkiye'de 17 Şubat 1926'da İsviçre Medeni Kanunu örnek alınarak TBMM'de kabul edilen ve 4 Ekim 1926 tarihinde yürürlüğe konulan 743 sayılı kanundur.

Kavaidi fıkıh nedir?

Kavaid-i fıkhiyye ya da külli kaideler, İslam hukukunun değişik konularıyla il- gili pek çok meseleyi içeren temel prensipleridir. Bunlar, füru-i fıkhın çerçevesi içinde bulunan her meselede uygulama alanı bulabilen kaidelerdir. … Pek çok külli kaidenin kaynağı da hadis-i şeriflerdir.